5 passos per a reduir el teu impacte ambiental

N’és cap novetat que necessitem canviar molts dels nostres hàbits del nostre quotidià si volem que el nostre planeta tingui un futur. A baix hi pots veure un infogràfic amb algunes recomanacions de per on començar a reduir el teu impacte ambiental.

reduir-impacte-ambiental
Cinc passos per reduir el teu impacte ambiental – Imatge: Cecilia Sanchez Gardey by Canva

Cecilia Sanchez Gardey, dona, mare, innovadora social, dissenyadora gràfica i editorial, Co-fundadora del projecte Usina da Cultura en Brasil (2012-2018), Llicenciada en Humanidades por la Universidade Federal de Santa Maria (Brasil), amb un diploma en Disseny Gràfic per la Universitat de Vic i un Máster en Marketing Digital por la Universidad Politécnica de Madrid. Actualment cursant el seu segon Màster, aquesta vegada en Innovació Social.


Et pot interessar

Els problemes són essencials per a la innovació

Darrere d’un problema sempre hi ha una solució. Aquesta frase la coneixem tots, però quan apareix el problema, tendim a centrar-nos en ell i en les seves conseqüències negatives. Però si mirem desde la innovació, ho veiem com una oportunitat.

la innovació
Foto de Ryanniel Masucol en Pexels

Lo primer que la innovació requereix, en qualsevol àmbit, és que investiguem a fons quins són els problemes i limitacions, ja que això és una font d’oportunitats important, i punt clau quan parlem d’innovar. Dit això, hem de tenir en compte que és important tenir sempre una mirada curiosa i creativa quan ens trobem amb un problema.

La innovació sempre ha estat present

Potser fins ara la majoria de les persones i empreses sempre ha tingut la tendència de solucionar problemes des d’una perspectiva tradicional, anem al que és fàcil i apliquem el que ens han ensenyat sempre, tot i que la humanitat té una història plena de persones que han innovat i han destacat precisament per això.

Com Leonardo da Vinci, etern curiós i observador que no s’emmotllava precisament als paràmetres de la societat de llavors, i va deixar una marca tan profunda. O Steve Jobs, que va revolucionar tota la cultura digital, i més actualment Elon Musk amb les seves propostes atrevides que marquen tendència i segueixen revolucionant el món tecnològic.

Podria citar milers de noms d’homes i dones que van sortir de la seva zona de confort per transgredir els límits del seu temps i deixar la seva marca, revolucionant hàbits. En tots ells hi ha un patró: l’aposta pel que és diferent de l’habitual.

Per què arriscar-nos a canviar?

Ahir escoltava una xerrada d’Alfons Cornella per Barcelona Activa, on parlava sobre la dificultat que suposa a les empreses innovar, perquè cal arriscar-se. «El pitjor enemic de la innovació és l’excel·lència», va dir. Això em va inspirar a escriure aquest text, ja que aquesta recerca d’excel·lència en els resultats moltes vegades ens empeny a repetir una vegada darrere l’altra les mateixes coses. Per a què arriscar-nos a canviar alguna cosa que ja funciona «mitjanament bé»?

Resulta que la innovació és la resposta per a alguna cosa que no funciona bé del tot. S’ha de tenir la capacitat d’analitzar el problema a fons, entendre-ho bé i després fer amb què jugui a favor nostre.

També es pot innovar a l’àmbit personal

Cercar maneres diferents de fer les coses diferents pot portar també resultats positius en les relacions personals. Per exemple amb els nostres fills, sabem que tenen limitacions a l’hora de realitzar les seves obligacions, siguin escolars o domèstiques. La solució fàcil és pegar-los un crit o ficar-los por amb alguna cosa, és el que vam aprendre de tota la vida. El problema és que estaràs creant un tipus de relació tòxica, de la qual més tard et penediràs i farà que ell creixi amb moltes inseguretats.

I si decidim innovar en aquesta relació? Tot i que les obligacions segueixen estant aquí i tu segueixes volent que ells siguin capaços de realitzar-les, l’ideal és buscar solucions creatives, dialogar al màxim i sobretot que se sentin molt estimats en el procés. Que entenguin que han de fer la seva part en aquesta comunitat que representa la família, i que sentin que volen contribuir perquè tots estiguin bé i en harmonia, en conseqüència la seva vida serà molt més agradable. Per descomptat, tot això exigeix ​​molta dedicació i resiliència, posant sempre per sobre de tot moltes ganes i amor, però té resultats increïbles, ho puc assegurar per experiència pròpia.

En resum: Sigui al nostre lloc de treball, en l’empresa, en els serveis que oferim, a l’escola, a la família, sigui on sigui. Sempre podem trobar oportunitats darrere d’un problema. Oportunitats de fer-ho diferent, generant impacte positiu. I decididament no cal s’espantar pel desafiament que representa, pensa que el pitjor que pot passar és que no aconsegueixis implementar aquests canvis, per resistència de l’entorn potser. Però si ho aconsegueixes, estaràs revolucionant alguna cosa i segurament portarà resultats més que positius. I et sentiràs genial.


Cecilia Sanchez Gardey, dona, mare, innovadora social, dissenyadora gràfica i editorial, Co-fundadora del projecte Usina da Cultura en Brasil (2012-2018), Llicenciada en Humanidades por la Universidade Federal de Santa Maria (Brasil), amb un diploma en Disseny Gràfic per la Universitat de Vic i un Máster en Marketing Digital por la Universidad Politécnica de Madrid. Actualment cursant el seu segon Màster, aquesta vegada en Innovació Social.


Et pot interessar

Com canviar els hàbits alimentaris en 5 passos

Si t’has adonat que has d’adoptar un canvi en la teva rutina alimentària, segueix llegint. Compartiré una mica de la meva experiència personal i et donaré 5 passos senzills que t’ajudarán a saber com canviar els hàbits alimentaris.

Foto de Maarten van den Heuvel en Pexels
Foto de Maarten van den Heuvel en Pexels

No només has de saber com canviar els hàbits alimentaris per tenir bons resultats, en primer lloc és essencial que entenguis perquè has de fer-ho. Per explicar-ho faré una comparació.

Imagina que ets un cotxe

El nostre cos és una màquina, que necessita bon combustible. Com si tens un cotxe i li poses benzina de mala qualitat, que passarà?

Doncs que començarà a tenir problemes mecànics, i les anades i tornades al taller seran molt més freqüents, així com les despeses derivades dels problemes i principalment els mals de cap. I què fem per prevenir això?

Li posem una benzina bona, d’una gasolinera fiable, fem les revisions i tenim menys problemes mecànics.

En el cas del nostre cos, passa una cosa semblant. Ell està format per cèl·lules, que es nodreixen dels aliments que ingerim. És fàcil d’entendre la relació, però després ve la següent pregunta: com hauria d’alimentar-me llavors? i Com canviar els hàbits alimentaris?

El canvi d’hàbits

Sempre sentim a dir que per tenir bona salut és necessari tenir bons hàbits, com alimentar-se bé, fer exercici, beure aigua, no fumar ni beure. Mirant d’ aquesta manera, sembla que la vida perd la gràcia, tot el que t’agrada està prohibit.

El que passa és que encara no sabem que ens agraden aquestes coses. Tota la vida hem estat condicionats al fet que el ric no és sa, i el sa sap rar. Doncs t’explico que aquest pensament ni treu el cap a la realitat.

Reeduquem el paladar

Hem acostumat el nostre paladar a tot el que ens ofereix la indústria alimentària. Ens han venut l’estil de vida pràctic i saborós, a més d’estar constantment sent picats per publicitat enganyosa.

Utilitzen ingredients refinats, productes químics moltes vegades cancerígens, menjar ultra processada gairebé sense valor nutricional. Això ens crea intoleràncies alimentars, baixa el nostre sistema immunitari i produeix malalties, però com esempre hem menjat això, creiem que ho fem bé.

Quan finalment aconsegueixes adoptar una dieta més natural, sense tants químics, i acostumar el teu paladar a aliments de veritat, t’adones l’horrible que pot saber un plat precuinat. Ja no malaltes tant, et sents amb més energies, i després penses: he estat anys menjant i donant-li a la meva família això? El penediment és inevitable.

Sempre és temps de començar

Tinguis vuit anys o vuitanta, mai és massa tard per començar a menjar sa i descobrir els sabors increïbles que la naturalesa et pot oferir. La indústria ni se li acosta, queden evidents els seus sabors pobres, sense contrast i condimentats amb glutamat monosòdic perquè vulguis seguir menjant més i més.

Tot és voler i començar. Com saps, quan un es proposa alguna cosa i és perseverant, ho aconsegueix. Cal posar-li il·lusió i amor, i no perdre les esperances. També cal començar a poc a poc, no es pot voler canviar tot d’una sola vegada.

En el meu cas personal, porto ja cinc anys en aquest procés i sempre estic aprenent alguna cosa diferent. El punt de partida va ser quan un familiar molt proper li van diagnosticar càncer. En el procés del seu tractament tots els altres vam aprendre la importància de l’alimentació si volem tenir qualitat de vida.

Per a mi decididament ha estat la primera empenta, i des de llavors vaig començar a interessar-me per la nutrició del meu cos i el de la meva família.

Per on començar?

A seguir veuràs com la transformació pot donar-se a poc a poc, seguint uns senzills passos. Recorda que aquí parlaré de manera resumida, més endavant ho aniré ampliant a altres entrades més específiques en el meu bloc.

  • Pas 1 – El primer pas serà treure de la cuina i de la llista de la compra dels brous en cubs, salses preparades i olis vegetals i fregir el mínim possible. Començar a descobrir els diferents condiments naturals que existeixen i aprendre a usar-los … Hi ha tanta varietat de sabors!! Això ja et canvia el paladar.

Després d’un temps saps distingir perfectament un dinar que ha estat preparada amb brous en cubs, perquè et deixa la llengua adormida i una set insaciable durant la resta del dia. L’oli sempre faig servir el d’oliva verge extra, i la mantega que sigui molt poca i preferiblement ghee (purificada). Quan ja t’has adaptat amb el canvi anterior, és hora de fer un altre passet.

  • Pas 2 – En aquest moment has d’adquirir l’hàbit de llegir els ingredients de tot el que menges. Això et portarà un temps, perquè no estem acostumats a fer-ho. Comença a familiaritzar-te amb el que estàs consumint, el que li estàs donant als teus fills, i pots emportar-te un bon ensurt. Comença a triar productes no per la marca, i si pels ingredients, com menys siguin millor. A més procura que siguin ingredients que tindries a la teva cuina.

En aquest procés, t’adonaràs de tot el que cal eliminar del rebost, o reduir al màxim el seu consum. Començaràs a veure que tots els embotits porten conservants nocius per a la salut, que les begudes gaseificades i sucs porten moltíssim sucre entre altres coses, que la brioixeria industrial són purs químics nocius i les patates de bossa o crispetes de microones són carregades de grassor trans.

Yuca és una app que pot ajudar bastant en aquesta elecció, et diu si el producte és bo o dolent i et dóna alternatives similars de millor qualitat. Però no t’acomodes ahí, aprèn a mirar-ho per tu mateix, també perquè no tots els productes estan a la base de dades.

com canviar els hàbits alimentaris
Yuca.com

E-additivos ès altra eina molt útil, a la pàgina web trobes un llistat amb totes les «E» utilitzades, i si són nocives per al cos o no. També tenen una aplicació.

com canviar els hàbits alimentaris
E-aditivos.com

Arribat aquest punt, pot ser que et desesperis una mica i tinguis ganes de tirar la tovallola. No et desanimis! Veus a poc a poc substituint aliments, donant-li sempre preferència al natural. Anima’t a provar receptes que portin ingredients més sans i descobriràs les saboroses que poden ser els àpats i els berenars.

  • Pas 3 – Disminueix el consum de carn vermella a un parell de vegades a la setmana, i preferiblement que sigui carn ecològica. I el consum de carn blanca ha de ser també moderat, fixa’t sempre en l’origen, això també serveix per a peix o marisc. Atreveix-te a descobrir les proteïnes vegetals, et sorprendràs.
  • Pas 4 – Evita el consum de sucres de tots tipus, edulcorants poden ser pitjors que els primers. Si compres xocolata, intenta que sigui superior a 50 o 60% de cacau. Evita tota mena d’aliments refinats (sucre, farines, arròs), dóna-li preferència als integrals.
  • Pas 5 – Intenta mantenir els canvis que vas realitzar fins ara, i tria un dia a la setmana per trencar les regles. És bo acostumar al teu cos a la diversitat, i donar-te un regust de tant en tant també és necessari per a la salut emocional.
El Plat per Menjar Saludable, creat per experts en nutrició de l’Escola de Salut Pública de Harvard i els editors en Publicacions de Salut de Harvard, és una guia per a crear menjars saludables i balancejades – siguin servides en un plat o empacades per dur al berenar o esmorzar. Poseu una còpia en la seva nevera / nevera perquè recordi diàriament preparar menjars saludables i balancejades.
FONT: https://www.hsph.harvard.edu

Quan te n’adonis ja hauràs revolucionat per complet teus hàbits alimentaris! I recorda sempre que no és difícil i que tu ets capaç, només cal ser resilient i tenir ganes i bona voluntat. Dóna-li temps al teu cervell que s’acostumi a aquests nous sabors, t’asseguro que després no voldràs tornar enrere.



Cecilia Sanchez Gardey, dona, mare, innovadora social, dissenyadora gràfica i editorial, Co-fundadora del projecte Usina da Cultura en Brasil (2012-2018), Llicenciada en Humanidades por la Universidade Federal de Santa Maria (Brasil), amb un diploma en Disseny Gràfic per la Universitat de Vic i un Máster en Marketing Digital por la Universidad Politécnica de Madrid. Actualment cursant el seu segon Màster, aquesta vegada en Innovació Social.


Et pot interessar

La revolució dels quaranta anys

Tots li tenim una mica de por en arribar als quaranta anys. És una mena de frontera, entre la joventut i la vellesa. En aquest text contaré com ho estic passant i les coses que he descobert, potser t’ajudi a veure més enllà.

Foto de João Jesus en Pexels

Sempre vaig sentir a dir que en arribar als quaranta anys les coses canviaven moltíssim. Però quan som joves, això no ens preocupa molt, perquè es veu taaaan lluny, oi?

Els primers quaranta passen molt ràpid

Ens passem bona part de la nostra vida obstinats a ser ben succeïts en el personal i principalment en el professional, ens vam casar, tenim fills, estudiem, estudiem una mica més, i més, i més ….. sempre amb un focus en millorar , fer-ho tot bé, ser capaços, ser mereixedors de les nostres famílies i dels nostres llocs de treball. I quan te n’adones, la vida ha passat volant i has complert 40.

Donc, en el meu cas, els quaranta anys vam arribar just en un moment de transició geogràfica i personal. Entre altres coses em mudava novament a Barcelona, ​​després d’una temporada de sis anys en un poble al sud del Brasil. Allà vaig estar sempre molt activa treballant en un projecte d’innovació social del qual jo era cofundadora, orientat a la difusió cultural i incentiu a la lectura. Un projecte editorial preciós, del qual parlaré en una altra ocasió més endavant. (Pots veure-ho aquí)

Un canvi radical està proper

El 2018 vam decidir tornar a causa de la tensa situació política a Brasil, i portava a la maleta quatre coses i tota la formació i experiència de més de deu anys en disseny gràfic, a part d’aquest preciós projecte triomfador. No podia sortir tan malament, no? Doncs si, les coses havien canviat molt, i jo també.

Ara el panorama laboral a Espanya era totalment diferent de 2012. Havíem patit una reforma laboral, retallades a no més poder, sous baixíssims, pressió per tot arreu i si abans abundaven els dissenyadors gràfics, ara pateas una pedra i apareixen 450. Realment depriment.

Comença la revolució

Em va costar moltíssim remuntar (i he d’admetre que encara estic en això). Els quaranta van arribar amb un seguit d’incerteses, i sento com una revolució dins meu. I després d’una llarga temporada de reflexió i recerca d’un nou sentit per a la meva vida laboral, he arribat a algunes conclusions.

Sento que ja no vull dedicar-li temps a coses en què no crec, que vull comprar menys coses per poder gaudir més del meu temps i de la meva família, que es poden fer moltes coses bones quan es treballa en equip, que puc millorar els meus hàbits, que vull dedicar-li més temps a les activitats que em fan feliç, que crec en la cuina sana i en uns hàbits més responsables amb el planeta, que la naturalesa depèn de nosaltres i principalment, nosaltres depenem d’ella.

«O aconsegueixes ser feliç amb poc i lleuger d’equipatge, perquè la felicitat està dins teu, o no aconsegueixes res … Inventem una muntanya de consum superflu, i cal tirar i viure comprant i tirant. I el que estem gastant és temps de vida, perquè quan jo compro alguna cosa, o tu, no el compres amb dinero, el compres amb el temps de vida que vas haver de gastar per tenir aquesta dinero. Però amb aquesta diferència: l’única cosa que no es pot comprar és la vida . La vida es gasta. I és miserable gastar la vida per perdre llibertat».

Pepe Mujica

En resum: és el moment precís per revolucionar, sortir de la zona de confort, fer un pas més enllà i aprendre cada vegada més, amb una mirada més madura però encara amb energia per lluitar per tot el que és realment important. Començant per compartir la meva visió sobre les coses i el món en aquest bloc.


Cecilia Sanchez Gardey, dona, mare, innovadora social, dissenyadora gràfica i editorial, Co-fundadora del projecte Usina da Cultura en Brasil (2012-2018), Llicenciada en Humanidades por la Universidade Federal de Santa Maria (Brasil), amb un diploma en Disseny Gràfic per la Universitat de Vic i un Máster en Marketing Digital por la Universidad Politécnica de Madrid. Actualment cursant el seu segon Màster, aquesta vegada en Innovació Social.